keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Uusia ajatuksia ja pedagogiikkaa

Aamulla keskustelimme erään opettajankoulutuksen opettajan kanssa siitä miten he ovat hoitaneet sekä etäryhmät että lähiopetusryhmät samana ryhmänä. Etäopiskelijat käyvät yliopistolla pari kertaa lukukaudessa ja silloin on tärkeää, että lähiopetus (esimerkiksi taideopetus) tapahtuu niin, että molemmat ryhmät ovat yhdessä, Tämä auttaa ryhmäytymisessä sekä siinä, että pari- tai ryhmätöitä on myöhemmin helpompi tehdä olivatpa opiskelukaverit sitten missä tahansa. Keskustelimme myös Flipped Learningistä ja totesimme, että se voi sopia vallan mainiosti yliopisto-opetukseen mutta ei ehkä ihan perusopetukseen. Yliopisto-opiskelussa opiskelija on itse vastuussa tekemisistään mutta jos lapsi ei tee kotitehtäviä tai vanhemmat eivät valvo niiden tekemistä, niin miten ihmeessä sitten opetusvideoiden katselu kotona onnistuisi. Uutta pedagogiikkaa ei tarvita vaan taitoa olla läsnä, opettaa ja ohjata. Olen seurannut pohjoismaista webinaarisarjaa koulutuskeskusten etäopetusmenetelmistä. Eilinen webinaari jäi minulta väliin mutta aamulla sain henkilökohtaisen referaatin siitä mitä siellä oli esitetty. Eilinen esiintyjä oli tapaamani opettajankoulutuksen opettaja.

Tämän jälkeen kiiruhdin katsomaan matematiikan opettajaa ja tutustumaan hänen etäopetusesimerkkeihinsä. Saman opettajan kanssa esittelimme eilen opetusmenetelmiämme ja kurssejamme Moodlessa muille asiasta kiinnostuneille.

Sitten olikin vuorossa kalataloutta ja ryöstökalastusta. Uudesta Seelannista Auklandin yliopistosta  Christina Stringer ja Glenn Simmons esittelivät heidän tutkimukseensa perustuvaa dokumenttifilmiä, jossa paitsi kerrotaan ryöstökalastuksesta, kalastuskiintiöistä myös siitä miten osa saaliista heitetään takaisin mereen joko siksi, että kiintiöt ovat täynnä, tarkastaja on laivalla tai kaikkea kalaa ei olla ehditty käsitellä. Kalanjalostuslaivojen työntekijöiden olosuhteet ja kohtelu ovat verrattavissa entisaikojen orjatyövoiman käyttöön. Tässä projektissa on tehty yhteistyötä Akureyrin yliopiston taloustieteiden osaston kanssa.

Laatupäällikön tapaaminen avasi silmiä monessa suhteessa. Laatu on sitä, että opiskelijat ja työnantajat ovat tyytyväisiä. Asiaa tutkitaan paljon ja ongelmiin puututaan heti. Paikalliset yritykset ovat erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön yliopiston kanssa. Opiskelijoiden sijoittumista seurataan vielä viisi vuotta valmistumisen jälkeen. Koska Islannissa on pulaa työpaikoista moni nuori muuttaa Tanskaan, Ruotsiin tai erityisesti Norjaan töihin. Monessa perheessä jompi kumpi vanhemmista käy ulkomailla töissä.

Tällä viikolla valitaan ulkomaiset vaihto-opiskelijat ja heitä onkin luvassa ennätysmäärä. Hakemuksia oli tullut nelisenkymmentä. Haasteellista on se, että englannin kielistä opetusta on hyvin vähän. Varsinkin nyt kun englannin kielinen tietojenkäsittelyn koulutusohjelma on säätösyistä lopetettu. Yliopistojen rahoitusta on vähennetty 25 %. Skotlannin yliopistosta on luvassa asiantuntija-apua etäopetuksen tehostamiseen ja tätä projektia on mahdollisuus päästä seuraamaan sivusta.

Olisiko innostavaa jos työhuoneesi ikkunasta avautuisi oheinen näkymä. Tämä on osa näkymää, joka aukeaa sekä opon että laatupäällikön ikkunasta. Muumit ovat kova sana Islannissakin.





Ei kommentteja: