tiistai 13. maaliskuuta 2012

Oppimispäiväkirja

Keskustelimme tänään kollegani kanssa oppimispäiväkirjasta ja totesimme, että blogi on siihen oiva valinta. Toki esimerkiksi Kyvyt.fi -palveluakin kannattaa käyttää, jos se on käytettävissä. On kuitenkin paljon opettajia, jotka haluavat oppimispäiväkirjan perinteisenä paperiraporttina. Tämän opiskelija yleensä kyhää edellisenä iltana ja kirjoittaa siihen kaiken minkä muistaa. Kuka oikeasti kirjoittaa päiväkirjaa tai kirjaa tapahtumat kalenteriin? Sitten se vielä pitäisi kirjoittaa puhtaaksi ja palauttaa opettajalle. Oppiiko tässä muuta kuin raportointia ja sen hetken analysointia tai olisiko itsearvionti parempi vaihtoehto. Blogia oppimispäiväkirjana voi puolustaa sillä, että sitä voi kirjoittaa sitä mukaa kun oppimista tai oivaltamista tapahtuu ja vaikka ei tapahtuisikaan, niin silloin kun tekee oppimistehtäviä. Moni pelkää blogiin kirjoittamista, vaikka esimerkiksi Facebook onkin luonteva chattipaikka. Toisaalta onko pakko kirjoittaa blogiin jotain sellaista, jota ei halua julkistaa. Entä kirjoitetaanko perinteiseen paperilla olevaan oppimispäiväkirjaan jotain julkaisukelvotonta? On hyvä muistaa, että useimmat blogit voi myös sulkea ulkopuolisilta ja lukuoikeuden voi antaa vaikka vain opettajalle.

Ei kommentteja: