tiistai 27. maaliskuuta 2012

Miksi blogi on vieläkin kova sana

Ennustin kymmenisen vuotta sitten eräässä tutkielmassani, että blogit unohtuvat nopeasti ja jotain uutta tulee tilalle. Kerrankos sitä erehtyy. Uutta on toki tullutkin mutta näyttää siltä, että blogi ja bloggaus on vasta nyt lyömässä läpi. Mikä onkaan helpoin tapa tehdä mikroyritykselle tai vaikkapa pk-yritykselle web-sivusto. Blogi. Entä miten yritys löytyy parhaiten hakukoneilla. Aktiivinen blogi ja hyvä sisältö. Miten brändätä tuoteen tai itsensä. Säännöllisillä ja mielenkiintoisilla blogi-artikkeleilla. Blogilla voi myös ansaita rahaa, Suomessakin. Kyllä. Mainosmyynnillä. Esimerkkejä näistäkin löytyy niin muoti-, harrastus- kuin ruokablogeistakin.

Lukijat toki haluavat muutakin kuin hyvän blogin. Hyvää palvelua on se, että kommentoi nopeasti.
Hyvät bloggaajat käyttävät blogikirjoitustensa suunnitteluun, tekemiseen ja kommentointiin paljon aikaa. Mieti miten luokittelet tekstisi. Käytä tunnisteita. Ne palvelevat tiedonhakua blogissasi. Muista, että blogi ei ole wiki. Jos vähän mietityttää mikä on wiki, niin vilkaise vielä Wikipediaa.

Kun kirjoitat blogiin, laita persoonallisuutesi peliin. Jos et kirjota tieteellisestä tutkimuksesta, niin unohda asiatyyli. Kirjoita sillä tyylillä, jota kohderyhmäsi lukee. Mutta muista aina myös sosiaalisen media pelisäännöt ja etiikka. Olet oman blogisi päätoimittaja ja olet vastuussa omista kirjoituksistasi. Kuvatkaan eivät ole pahitteeksi. Ennen kuin julkaiset ensimmäistäkään, mieti vielä onko sinulla kuvan julkaisuoikeudet tai jos on, niin muista aina merkitä mistä kuva on ja millä lisenssillä se on julkaistu. Vaikka olisit ottanut kavereista kuinka kivan kuvan tahansa, niin oletko kysynyt lupaa kuvaamiseen tai kuvan julkaisuun. Tätä voisi miettiä naamakirjassakin kun julkaiset ja linkität kuvia. Pinterest on
nopeasti yleistyvä kuvablogi, johon voin kiinnittää kuvia muualta. Mutta tässä jos missä tekijänoikeudet ovat kyseenalaisia. Tiedätkö kenen kuvasta oli alunperin kyse ja voitko liittää kuvan omaan blogiisi.

Entä mikä on Twitterin ja Facebookin suhde blogiin. Blogi on se pohja, jossa on ajankohtaista tietoa ja artikkeleita ja paikka, josta peukuttajat saavat lisää tietoa tuotteesta ja tweettaamalla voi mainostaa uutta blogikirjoitusta. Näitä kaikkia tarvitaan yritysviestinnässäkin unohtamatta hyvää ja suunnitelmallista sähköpostiviestintää.

Ei kommentteja: