tiistai 13. maaliskuuta 2012

Joustava opetus verkossa

Kuuntelin tänään Otavan opiston Taru Kekkosen luentoa siitä miten pudokkaat voivat suorittaa opintonsa jouhevasti verkossa. Luento kuului Distans and Nordifon Webinaarien -sarjaan. Otavan opisto järjestää sekä peruskouluopetusta että lukio-opetusta siinä missä muutkin valtion tukea saavat oppilaitokset sekä verkossa että lähiopetuksena. Myös kansanopisto-opintoja on tarjolla. Otavan opisto toimii eri oppilaitosmuotojen ja -tasojen rajapinnassa ja siellä kehitetään niin oppimisen metodeja kuin ympäristöjäkin.

Taru kertoi kolmenlaisista kursseista: non-stop, yhteistoiminnalliset ja ilmiöpohjaiset -kurssit. Non-stop kurssilla opiskelija voi suorittaa kurssin oman aikataulunsa mukaisesti itsenäisesti ja joustavasti. Tämä sopii niille, jotka haluavat opiskella omaan tahtiin. Yhteistoiminnalliset (collaboration) kurssit vaativat ilmoittautumisen ja työskentely voi tapahtua suljetussa oppimisympäristössä, wikeissä, virtuaaliluennoilla tai keskusteluissa. Ilmiöpohjaisilla kursseilla (phenomenon based)opitaan yhdessä. Näillä kursseilla on oppiaineiden intergrointia, voidaan kokata englanniksi. Nämä kurssit ovat kaikille avoimessa ympäristössä.

Erilaiset oppimahdollisuudet tuovat opiskelijalle joustavuutta, mahdollisuuden opiskella tai palata takaisin koulun opiskelurytmiin ja ne antavat vapautta sekä vastuuta. Myös opetuskulttuuri muuttuu ja otetaan riskejä, on kestettävä keskeneräisyyttä ja epävarmuutta ja on oltava mahdollisuus muuttaa joustavasti suunnitelmia. Opiskelijat tukevat virtuaaliopiskelussa toisiaan ja muodostavat itsenäisesti keskusteluryhmiä itse valitsemilleen sosiaalisen median alustoille. Vaikka opiskelijat olisivatkin Facebookissa, niin opettajat eivät mene heidän ryhmäänsä.

Ei kommentteja: