maanantai 6. kesäkuuta 2011

Tutkiva ja kehittävä oppiminen

Tänään Kimmo Mäki AOKK:sta on kertomassa meidän koulutusohjelmaryhmälle (tiko/monimuoto) mistä tutkivasta ja kehittävästä oppimisesta on kyse. Lisää aiheesta myös Annen blogissa (Some kevät 2011).

Kehittämisorientoitunut ja reflektoiva asenne (opettaja, opiskelija ja kumppanit) on toimintaa, jossa yhdistyvät konkreettinen kehittäminen ja tutkimuksellinen lähestymistapa. Maastossa ovat instituutio (amk), organisaatio (HH), käsitys oppimisesta (teoriaa ja ismejä) ja yhteisö (oman yhteisön toimintakulttuuri).

Jee! Taas ryhmätöitä tiedossa. Tähän liittyen kolme kysymystä.
  1. Millaisia haasteita nousee esiin tutkivan ja kehittävän oppimisen suhteen amk-työssäsi?
  2. Jos tutkivan ja kehittävän oppimisen valmennus järjestetään oletko halukas osallistumaan?
  3. Millaisia kyseisen valmennuksen tulisi olla?
Mitä työssäni on sellaista, jotka estää tai mahdollistaa sen, että tutkiva oppiminen mahdollistuu. Kuka oppii (kolmikanta: opiskelija, ope ja yritys). Tästähän päästään oppivaan organisaatioon ja hallinnonkin olisi hyvä olla mukana.

Ei kommentteja: