maanantai 23. toukokuuta 2011

Somen loppurutistus: portfolio ja palaute

Tänään mukana Anne Rongas, Ama Auvinen ja Kaisa Honkonen-Ratia ja verkossa myös Joanna Kalalahti. Ja Ama aloittaa vertaisarvioinnista ja kyselemällä mitä ollaan tehty ja miten ja sitten seuraa vertaistuotannon roolitusta. Iteraatiota ja arviointia ja työprosessin arviointia ja erilaista sosiaalisen median kannalta katsottuna. Onkohan vaan. Oliko tämä asia jo joskus aikaisemmin? Tulihan se tekijänoikeuskin taas mainittua.

Joanna kertoo etänä portfoliosta ja henkilökohtaisesta oppimisympäristöstä, joka antaa opiskelijalle mahdollisuuksia reflektointiin ja oppimisympäristön laajentamiseen. Katso Jeremy Hiebertin malli PLE:stä. Portfolio luo vastuuta oppimiseen ja opiskelijakeskeisyys kehittyy. e-portfoliokulttuurin luominen on muutosprosessi, jolle tulee antaa aikaa. Case: portfolion käyttäminen Tampereen yliopiston aineopettajakoulutuksessa. Harmi, että meillä taas on ACP-ongelmia. Näyttää siltä, että talon ulkopuoliset eivät voi ladata tiedostoja ConncetProhon (tai voivat ja latautuu, mutta heillä se ei näy). Onkohan ACP -roolien asetuksiakin rukattu?

Anne näyttää ysiluokkalaisen portfolion. Hän on käyttänyt Google-sites -palvelua pohjana ja plussana on se, että voi jakaa oikeuksia. Siellä voi tehdä erilaisia sivustoja (omat kotisivut). Toinen toteutusesimerkki on Jussin portfolio. Metropolia amk:ssa töissä ja CV-tyyppinen portfolio. Sittenhän voi käyttää wikiäkin. Irmeli Pietilä (HH/Aokk: ped.kävely) käyttää e-poftfoliota ja helpoin tapa tuottaa on Google Sites.

Annen ja minun orientaatioblogissa hyödynnetään ehkä Google Sitesia tai sitten se saattaakin korvata koko blogin. Pitääpä vielä pähkäillä.

Ei kommentteja: