maanantai 9. toukokuuta 2011

Multimediaa ja muuta mukavaa

Päivän kouluttajat Anne Rongas, Ville Venäläinen ja Jere Rinne. Anne puhui etänä Kotkan Sunilasta audio- ja videopodcasteista ja vinkkasi käyttämään Audacityä. Annen aineisto on osoitteessa  http://someoppi.wikispaces.com/Multimedia

Ville: toimintatavat ja viestintä on muuttumassa. Esimerkkinä on Valkoisen talon päivällistilaisuus ja viesti Donald Trumpille. Vastaava esimerkki on Portugalnomics eli Portugal-tietoutta suomalaisille. Kuvan ja videon käyttäminen auttaa jäsentämään ja tiivistämään asioita uudelleen. Jeren esimerkki on The Khan Academyn opetusvideot, joita alunperin matematiikan ope on laittanut älytaululta videoiksi verkkoon. Nykyisin Bill Gatesin säätiö tukee The Khan Academya.

Jere: opetusvideossa sisältö on aina kuningas. Visuaalinen viesti on tehokas, ihminen uskoo, mitä näkee. Video on passiivinen väline. Hyvä opetusvideo pyrkii vuorovaikutukseen. Videon voi purkaa ryhmässä tai analysoimalla tehtävien kautta. Videon vaikutuskeino on tunteiden ja mielikuvien herättäminen ja samaistaa katsoja henkilöihin tai kertoa muistettava tarina. Video on opetuksen yksi osa ja se edistää oivaltavaa ajattelua. Hyvä opetusvideo aktivoi aina myös tunteet, koska se herättää katsojassa tiedollista tulkintaa (Anu Mustonen). Dramaturgian peruskaava on alku, keskikohta ja loppu. Olssonin malli (alkusysäys, esittely, syventäminen, kiihdytys eli ristiriitojen kärjistyminen), ratkaisu ja häivytys. Käsikirjoitus on suunnitelma, joka avulla kuvataan (Synopsis, Treatment, käsikirjoitus) ja sen voi tehdä myös Mindmapilla.  Katso ylen materiaaleja videoiden tekemisestä ja katsomisesta. Mikä on videosi premissi eli ydinasia ja se on kerrottava ekassa minuutissa jos on 10 min. video. Opetusvideon ei tarvitse olla teknisesti hieno, toki on hyvä osata hyödyntää kuvakokoja ja rajata kuvaa.

Ville: Bambuser on video-streemaukseen sopiva ohjelma ja ilmainen palvelu. Lähettää mahdollisimman reaaliaikaista kuvaa verkkoon. Voi upottaa eri palveluihin. Seminaareissa käytetään. Jere: kun alkaa uusi kurssi, niin kun on nähnyt vaikka open, niin on helpompi tulla kurssille. Tehtävien pohjustus yms. nopeampi kuin kirjoittaa tehtävä auki. Ohjaamisen kertomisen ilo on se, että se on helpompaa kuin kirjoittaminen ja ei ole editointimahdollisuutta.

Etätehtävien läpikäyntiä: Kollegiaalinen toiminta sosiaalisessa mediassa.

Webbijulkaisun kuvankäsittelyyn sopii vallan mainiosti Sumo Paint. Adobe Photoshop Express on pilvipalvelussa (online tools) ja kuvien tehosteiden tekeminen automatisoitu. Kameralta voi purkaa reissusta kuvat tänne, jos tekee oman tilin. Express Style Match kannattaa myös kokeilla. Flickr on Yahoon kuvapalvelu ja sinnekin tehtiin tili. Flickrissä voi määritellä lisenssioikeudet ja on opetuksen kannalta hyvä siinä mielessä, että voi laittaa muistilapun ja tapahtuman.

1 kommentti:

Anne kirjoitti...

Tuo SumoPaint oli näppärän tuntuinen ohjelma. Sopii ainakin omaan opetukseeni, kun ei tehdä "taidetta".

Anne